• slider-01
  • slider-05
  • slider-08
  • slider-10
  • slider-11
  • slider-07
  • slider-02
  • slider-03
  • slider-09
  • slider-06
  • slider-04

Winter-Elfstedentocht 2020

 

Verslagje van de Winter-Elfstedentocht 2020

Het is 12 Januari 2020, we zijn zijn nog aan het nakletsen over de 3e Wintertocht van StepteamBrabantsbont. Tijdens een bakkie koffie hoor ik dat Ron en Marry van het stepteam mee gaan doen met de Winter-Elfstedentocht over een paar weken. Naast Ron en Marry gaan ook Gijs de Geus en Kee Laros mee als begeleiders in de volgauto. Helaas kan een van de andere geplande deelnemers wegens prive-omstandigheden niet meedoen. Ik hoor naast me “Is dat niet wat voor jou, kan jij deze niet meerijden?”... Na even nadenken geef ik aan dat ik het een leuk idee vind, de nodige agenda’s moet raadplegen en binnen een paar dagen iets laat horen. Twee dagen later hak ik de knoop door, we gaan het gewoon doen, ondanks het gebrek aan voorbereiding. Er begint al van alles te kriebelen en de website van de Elfstedentocht wordt doorgespit. Op 2 Februari 2020 gaat het gebeuren, ruim tweehonderd kilometers door het Friese landschap.

Terugblik naar 1988...
Mijn laatste Elfstedentocht is maar liefst 32 jaar geleden. In 1988 deed ik destijds mee met de Pinkstereditie op kleine wieltjes in de goede oude tijd. Mooie herinneringen wisselen zich af met de minder leuke. De aankomst was toen een geweldige ervaring in Bolsward waar letterlijk het halve dorp was uitgelopen om de dappere rijders met toeters en een drankje toe te juichen achter de dranghekken. Ik krijg weer koude rillingen als ik daar aan terugdenk, wat een geweldig feest maken ze er daar van! De vele uren voor de finish waren superzwaar. Wat is dat landschap met kilometers rechte wegen toch saai en aan de vele rechte stukken tegenwind leek maar geen einde aan te komen. Vooral de starturen van middernacht tot aan het ochtendgloren vond ik maar niks. Dicht achter de truck met bouwlampen was de diesellucht niet te doen en wat verder naar achteren was het rijden tussen de honderden steppers gevaarlijk vanwege de vele tempowisselingen en grote groepen onervaren fun-steppers. Bij het eerste ochtendlicht gaat de truckdan eindelijk aan de kant en gaat de voorste groep eindelijk los, op weg naar Bolsward. Al vrij snel gaat het mij te langzaam in de kopgroep en ga ik in mijn eigen cadans verder. Ik rij dan vele uren alleen totdat er een Belgische ManBijtHond Cameraploeg naast me komt rijden: “Meneer, zo te zien rijdt u op kop, mogen we u even filmen en interviewen? Ja, hoor, ik denk dat er niemand meer voor me rijdt. Na wat vragen en filmen gaat de cameraploeg er weer vandoor richting België en rij ik vele uren verder totdat iemand in mijn volgauto begint te roepen: “Paul, er zit nog een groepje rijders voor je!”. Ongelofelijk, maar inderdaad is er een klein groepje meteen na wegrijden van de truck volgas voor de kopgroep weggereden. Na wat overleg besluit ik toch maar een poging te gaan wagen om die groep bij te gaan halen. Nou dat heb ik geweten! Twee uren later weet ik ze bij een verplichte stempel en rustplaats in te halen. Vol ongeloof vertellen de boys dat ze ieder jaar na de start erg snel wegrijden en dat niemand ze dan meer inhaalt. Ik ben nog buiten adem en vertel ze dat ik de komende 50 kilometer zeker geen kopwerk kan gaan doen, ik moet eerst weer een beetje bijkomen van de urenlange inhaalrace. Zo rijden we door richting de finish in Bolsward waar ik uiteindelijk als 5e over de streep kom, compleet gesloopt maar wel voldaan, ik heb het gehaald en nog een van de stoere Friezen achter me weten te houden.

Deze herinneringen gaan weer door mijn hoofd als ik denk aan de komende Winter-Elfstedentocht. De start gaat plaatsvinden op zondagochtend 2 Februari om 06:00 vanuit de 11Stedenhal in Leeuwarden. Maar een paar dagen daarvoor is iedereen al druk bezig met de voorbereidingen. De accu’s worden opgeladen, nieuwe reservebandjes komen per pakketpost binnen. Eten en drankjes worden ingeslagen, het draaiboek van vorig jaar wordt weer opgefrist door Gijs en Kees en dan is het zaterdagochtend 1 Februari. In alle vroegte verzamel ik alle spullen en begin in te laden in de auto. We verzamelen om 9:30 bij Marry Wervers in Sprang-Capelle. Samen met Marry gaan we op pad richting Terheijden. Gijs en Kees komen daar ook naar toe nadat ze nog wat spullen hebben opgehaald. Het bleek later te gaan om een supersonisch pompje genaamd Fumpa, echt een gadget wat in enkele seconden je band weer op spanning kan brengen en dat wel 5-8 keer op 1 acculading. Wel prijzig dat ding en best zwaar, ik denk dat de meeste mensen een pompje of partronen zullen gebruiken, goedkoper en lichter. Bij Ron aangekomen in Terheijden verzamelen we alle spullen in de auto’s en gaan we op weg naar Leeuwarden om voor 14:00 de startbewijzen op te halen. Foto 1

Na het ophalen van de startbewijzen gaan we op pad naar ons Bed-and-Breakfast De Ferver van Lieuw
e en Hilly. Daar aangekomen pakken we onze spullen uit en zettenvan alles klaar voor de volgende ochtend. Na een paar biertjes en wat gezellige verhalen gaan we eerst nog op tijd op weg naar een hapje eten want we willen vroeg onder de wol. De volgende ochtend gaat immers om vier uur al weer de wekker. Het eten in Grand-Cafe De Walrus is heerlijk en de stemming zit er prima in. Goed dat Gijs vooraf heeft gereserveerd! Na enkele Choufjes en een heerlijk toetje houden we het voor gezien en wandelen terug naar de B&B om op tijd te gaan slapen.

Om vier uur gaat inderdaad de wekker, veel te vroeg! Met lichte spanningen worden de laatste voorbereidingen getroffen om op weg te gaan naar het startpunt. Gijs en Kees met de volgauto en de steppers op de KickBike. Na wat gestoei met de de navigatiesoftware komen we ruim op tijd om kwart voor zes aan bij de Elfstedenhal. Foto 2

Als steppers vertrekken we daar als eersten zodat we op tijd binnen kunnen komen binnen de gestelde maximum tijd van negen uur ‘s-avonds. Ik maak nog wat foto’s in de hal en dan is het zover: 15 steppers staan klaar om de ruim tweehonderd kilometers te gaan trotseren door weer en wind. De voorspellingen zijn somber, vooral veel regen te verwachten. Gijs komt nog even langs om te vertellen dat we iets vergeten zijn, die Fumpa accupomp ligt nog in Foto 3het bed-and-breakfast ;-).

Om precies zes uur klinkt het startschot en gaan we op weg. Ik ken niet iedereen maar heb de meeste namen onthouden: Rodger, Alfred, Hans, Robert, Alfred, Peter en eenvriend, Erik, Carianne, Ron en Marry, Paul, Linda en Marc en Tjieu. Een klein groepje heeft vooraf al aangegeven dat ze op tempo willen rijden. Wij hebben vooraf besloten om altijd met ons drieën bij elkaar te blijven en elkaar te helpen waar het nodig mocht zijn. Al na enige honderden meters rijdt een groepje van 5 rijders met Rodger Hulsebos en Peter Visser bij ons weg. De rest rijdt voorlopig lekker hun eigen tempo en gaan op weg naar de 1e stempelpost.

Foto 4

De eerste paar steden Sneek en Ijlst rijden we in het donker en ook nog in droog weer, maar zo gauw het licht wordt en we richting Sloten gaan, begint de regen. In het begin nog wat lichte motregen maar later toch serieuze druppels waardoor we het niet meer droog kunnen rijden.

Vlak voor aankomst in Bolsward komt Marry met het goede nieuws dat we inmiddels al over de 100 kilometer hebben gereden en dus over de helft zijn. Dat is toch wel een goed gevoel en een heerlijk idee dat we nu de kilometers af gaan tellen tot aan de finish in Leeuwarden. De sfeer is prima en we zijn gelukkig allemaal waterdicht. Het valt wel zwaar tegen dat de eerder bedachte rugwind langs het Ijsselmeer omhoog is veranderd in nog weer een flink stuk tegenwind. Dit komt doordat het weer is omgeslagen en verslechterd en de wind inmiddels is gedraaid.Foto 5

Vanaf het begin rijden we eigenlijk met een groepje van vier. Naast Marry, Ron en mijzelf heeft Carianne van Harten zich bij ons aangesloten. Mooi om te zien hoe deze damesbikkel zich prima weet te handhaven in ons groepje en ook het nodige kopwerk niet uit de weg gaat.
Na vele kilometers met ons vieren te hebben gereden komen we op een gegeven moment Alfred en zijn broer Robert tegen bij een van de stempelposten. Zij besluiten om ook met ons mee te rijden en zo rijden we inmiddels met zes personen verder.

Foto 6Bij een van de volgende rustposten zien we enkele wielrenners ongelofelijk rillen en trillen onder aluminiumfolie dekens. Deze mannen gaan zeker niet meer verder rijden in deze onderkoelde toestand. Ook bij mij zijn inmiddels de vingertoppen niet meer warm te krijgen en ik ben zeer blij met een kop warme soep en weer een paar krentenbollen om de energie verder aan te gaan vullen. Foto 7Iedereen is doorweekt en koud door de aanhoudende regen en flinke wind. We kijken allemaal uit naar een stukje blauwe lucht en een zonnetje, maar de kans is klein en de regen houdt maar aan…. Ik ben zeer blij met het aanbod van Kees Laros om mijn natte handschoenen te ruilen met zijn niet gebruikte droge. Een paar kilometer droge handen …. totdat de regen weer volop losgaat…

Op driekwart van de tocht besluit Hans Lamberink zich toch ook bij ons aan te sluiten en zo rijden we inmiddels al weer met 7 steppers. Hans had tot nu toe het meeste alleen gereden. Bij elke stempelpost komen we ook inmiddels ‘bekende’ wielrenners tegen die we dan na een of twee kwartiertjes vervolgens weer voorbij zien komen fietsen. De positieve en goedkeurende opmerkingen “Respect”en “Hou vol” geven ons elke keer weer frisse moed en een glimlach op het gezicht. We zitten er ondertussen wel flink doorheen! Onderweg rijden we over de meest uiteenlopende wegen en soms kilometers lang over een meter breed jaagpad naast de vaarten. Soms ook een spannend moment als we langs twee jonge meisjes rijden met een Shetland mini-pony en een pony. Een van de steppers remt achter ons en door de piepende remmen begint de pony wild te steigeren. Even rustig aan en kijken of de kleine dames de beesten onder controle weten te houden, gelukkig gaat dat goed en we rijden weer verder.

Zo trekken we de kilometers onder ons door en gaan op weg van Harlingen naar Dokkum. Onderweg krijgen we nog allerlei toeristische en culturele tips over te bezoeken plaatsen zoals het Planetarium van Eise Eisinga in Franeker. We maken een korte stop in Stiens naast de Ijsbaan om even te eten en te drinken en klein beetje door te warmen en weer door op weg naar Dokkum. We rijden boven Bartlehiem bijna richting de Waddeneilanden en hebben het over wadlopen. Gelukkig buigt de weg net op tijd weer zuid-oostwaarts richting Dokkum.

Na Dokkum krijgt iedereen het zwaar maar het tempo blijft flink ondanks de tegenwind. Ons steppersgroepje van 7 is inmiddels uitgebreid naar 8 want een van de wielrensters die we al vaker na een rustpost voorbij zagen komen, heeft zich bij ons aangesloten. Ze zit er zwaar doorheen en zo alleen in het donker zonder begeleiding is ook maar niks. Zo’n 30 km voor Leeuwarden hebben we voor het eerst echt pech. Door de vermoeidheid en/of slecht zicht door de regen ziet Hans een stevig paaltje op het fietspad over het hoofd en komt met een harde klap ten val. Gelukkig is veel hulp snel ter plaatse en lijkt het er op dat Hans niets gebroken heeft en de weg kan vervolgen, want ook zijn kickbike is op het voorlampje na vrijwel ongeschonden door de harde klap en val. Terwijl Hans wordt opgelapt werk ik weer een pakje druivensuiker en enkele krentenbollen naar binnen want mijn accu is alweer bijna leeg van zoveel tegenwind.

Het laatste stuk naar Leeuwarden is gelukkig zigzaggend door het Friese landschap waardoor de soms zijwind/tegen hebben maar meeste niet vol tegenwind.Dan komt eindelijk de ‘skyline’ van Leeuwarden in zicht, nog maar een kilometer of tien te gaan. De laatste kilometers gaan als vanzelf en met grote opluchting rijden we via het Blokhuisplein de Blokhuispoort onderdoor naar de Finish. Een laatste knipje in de kaart en samen op naar het podium onder luid applaus en begeleidende muziek van Queen - We are the Champions !Foto 9

 Tot ziens bij een van de volgende tochten, op 18 april 2020 is weer het Monster van Brabant, inschrijven kan nog steeds !

Stepgroet, Paul Settels, StepTeamBrabantsBont

 

 

 

Wij worden ondersteund door:

vipwebdesignVIPWebdesign Houten No nonsense webdesign! 

 

Logo Step Events

kostka

logo stepshop

StepWinkel Logo steponline Professionele & betaalbare poedercoating Bolsward
stepplaza de steppenspecialist    

Disclaimer:

Het Team van www.toersteppen.nl is de uitgever van deze website.
Als uitgever besteedt www.toersteppen.nl de grootst mogelijke zorg aan de gegevens en informatie die op deze site te vinden zijn. Desondanks is het mogelijk dat er op de website onjuistheden en/of onvolkomenheden voorkomen. www.toersteppen.nl aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade als gevolg van deze onjuistheden en/of onvolkomenheden, noch voor problemen die worden veroorzaakt door het gebruiken of verspreiden daarvan. Evenmin aanvaarden wij aansprakelijkheid voor geleden verlies of gederfde inkomsten die voortkomt uit het gebruik of verspreiden van de informatie, dan wel voortkomt uit technische gebreken.

Bezoek aan de website, alsmede het gebruik en downloaden van gegevens en informatie geschiedt geheel op risico van de gebruiker. Informatie op websites waarnaar wordt verwezen of gelinkt, wordt slechts incidenteel door ons geanalyseerd. www.toersteppen.nl geeft geen garanties met betrekking tot de inhoud en betrouwbaarheid van deze sites, noch wordt aansprakelijkheid aanvaard voor direct of indirect geleden schade die hieruit voortkomt.

DISCLAIMER