• slider-05
  • slider-07
  • slider-01
  • slider-06
  • slider-04
  • slider-02
  • slider-03

Informatie

De wissel

Begin met het gewicht op je standbeen naar je hak te verplaatsen,
door je tenen iets van het plankje te verschuiven naar de buitenkant. Plaats je andere voet met de tenen op de vrijgekomen ruimte. Haal je standbeen van de plank en schuif je andere voet nu helemaal op de plank.
 
Wissel regelmatig het afzetbeen af. Na 3 tot ca. 12 passen wisselen.De top van de wedstrijdrijders wisselt na 3 of 6 passen, in meer recreatieve tochten zie je een lager wisseltempo, 8 a 12 keer soms meer. Het been op de plank verbruikt de meeste energie, niet het been waar mee je afzet.
 Het wisselen zal voor een beginner even wennen zijn, maar na even oefenen wordt het een automatisme. Je voeten weten dan automatisch de plank te vinden. De gevordere rijder zal zo snel wisselen dat een leek bijna niet ziet dat er gewisseld wordt, wedstrijdrijders springen zelfs over.

De afzet

Belangrijk is relaxed af te zetten, niet te krampachtig. Maar let wel; écht ver doorzwaaien van het been naar achteren kan relaxed aanvoelen, maar moet niet overdreven worden.

Een korte afzet, dus een korte zwaai (met kniebuiging) naar voren en ritmische afzet is vaak het beste.

Plankhoogte

De plankhoogte beinvloedt je energieverlies. Hoe lager de plankhoogte hoe minder energie het steppen kost.

Het stuur

Wat vaak bij beginners gesignaleerd wordt is dat men krampachtig
aan de stuur hangt of trekt. Dit is niet goed. Het stuur ferm vasthouden oke, maar krampachtig dat kost te veel energie en is niet relaxed.

​Klimmen, afdalen ...

Bij het klimmen gebruikt men een korte zwaai, een hoog beenritme en zeker niet te ver naar achteren afzetten. Goede klimmers herken je aan hun rechte houding. Ze zitten niet diep voorovergebogen over het stuur maar kijken met een vrij rechte (relaxte) houding recht vooruit en zetten met een hoog tempo in korte pasjes af. Niet gaan trekken aan het stuur en ook niet diep afzetten, maar korte felle pasjes. Ook bij het klimmen wissel je sneller af van afzetbeen.
Het afdalen is een specialisme op zich. In wedstrijden zie je de rijders helemaal in zithouding naar beneden stormen. Dat ziet er indrukwekkend uit. Let wel een stepper daalt snel af, je gewicht zit lager dan bij een fietser! Je maakt dus veel snelheid.
Snel afdalen gaat als volgt: Je zet beide voeten op de plank, pak het stuur goed vast en eventueel (als je je zeker voelt op de step) breng je je gewicht naar voren op het voorwiel. In geen geval gehurkt gaan zitten.

foot1234 1 orig
 

25 redenen om te steppen

  1. Steppen is geschikt voor jong en oud.
  2. Is minder belastend voor enkels, knieën en heupen dan bij hardlopen.
  3. Bij steppen komen nauwelijks blessures voor.
  4. Je kunt veel grotere afstand afleggen dan bij wandelen. Dus echt genieten van de wijde omgeving.
  5. Ideale sport om op gewicht te blijven of af te vallen.
  6. Met steppen krijg je een uistekend uithoudingsvermogen en longconditie.
  7. Steppen is een "total body sport", want je gebruikt heel veel  spiergroepen.
  8. Steppen is een sociale sport, want je kunt onderweg gezellig met elkaar praten.
  9. Met steppen krijg je sterke been-, bil, rug- en buikspieren.
  10. Steppen kun je zelf zo inspannend maken als je wilt.
  11. Het calorieverbruik zit tussen fietsen en hardlopen.
  12. Geen grote kosten voor speciale sportkleding of -schoenen.
  13. Nauwelijks onderhoud en/of kosten aan de step
  14. Ook geschikt voor mensen met een hoger lichaamsgewicht.
  15. Steppen kan op vrijwel alle ondergrond.
  16. In alle seizoenen kan er gestept worden. Nat wegdek is geen probleem, zoals bij skaten/skeeleren.
  17. In vergelijking met de fiets kun je heel makkelijk op- en afstappen. En een step ook heeft remmen.
  18. Steppen is dus een veilige sport.
  19. Steppen is niet moeilijk te leren. Het heeft een zéér eenvoudige techniek.
  20. Goed voor de stress, want steppen is zeer ontspannend.
  21. Bovendien is het een goeie training voor incidentele sporten zoals skiën of langlaufen.
  22. Met steppen kun je heel goed aan je figuur werken.
  23. Een step kun je ook gebruiken is het dagelijks leven ( als vervoermiddel).
  24. Steppen is leuk, ludiek. sportief en trendsettend.
  25. Bewegen is gezond en met steppen doe je dat blessurevrij.