• slider-08
  • slider-02
  • slider-11
  • slider-07
  • slider-05
  • slider-04
  • slider-06
  • slider-09
  • slider-03
  • slider-10
  • slider-01

GRATIS

Als je praat over het imago van Nederlanders dan valt al snel het woord “zuinig”. Maar ook worden tulpen, klompen, schaatsen en de fiets vooral geassocieerd met ons kikkerlandje. Maar de krenterigheid voert toch wel de boventoon. Evenals onze nuchterheid en “doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg-mentaliteit”,  zijn ook ver buiten onze landsgrens bekend.

En overal wordt ingespeeld op onze zuinigheid. Als het maar gratis is, dan staan we met de neus vooraan.

Neem nou een kopje koffie. Bij de supermarkten gratis te verkrijgen. En bij zo’n koffieautomaat zit altijd wel iemand gezellig een bakkie te doen en de krant te lezen die daar gratis ligt. Maar ook in vele horecavestigingen kun je een tweede kopje koffie gratis krijgen. Leidt altijd tot meer omzet, want een stuk appeltaart smaakt prima bij een paar kopjes koffie.

Wekelijks worden we doodgegooid met reclamefolders, die volstaan met allerlei soorten aanbiedingen. Het lijkt wel of alles in de aanbieding is. Tweede fles wijn gratis, etc. U kent die aanbiedingen wel, waar je uiteraard ook weer geweldig mee moet oppassen. Want eerst is de prijs flink opgevoerd, om vervolgens een fikse korting te kunnen geven. Tijdens mijn actieve arbeidsverleden noemden we dat gewoon “prijsmistificatie”.  Je wordt als consument op het verkeerde been gezet. En we trappen er allemaal in. 

Nee, wij Hollanders worden allemaal erg hebberig als we het woord GRATIS valt. Er zijn zelfs sites waar je spullen gratis kunt afhalen. Maar ook de kringloop is uitermate succesvol. Voor een habbekrats leuke dingen op de kop tikken. En soms zit er ook nog eens iets zeer waardevols tussen.

Het stikt van de klantenkaarten en zegeltjesacties. Allemaal om iets gratis te sparen. In vele huishoudens zijn de handdoeken van Shell nog steeds in gebruik. Van de Chinees met z’n stempelkaart tot en met de zegelacties voor gratis bestek of dagjes uit. En wat te denken van Airmiles of de rentepunten bij de bank.

Onlangs was ik nog bij de IKEA. Het restaurant zat barstensvol met consumenten. Allemaal voor het ontbijtje voor € 1,- met een gratis kopje koffie dat je onbeperkt mag bijvullen. Dikke rijen voor de kassa van het restaurant, terwijl de winkel nog open moest gaan.  Het is me ook wel eens opgevallen dat er sportgroepen o.a. nordic walking gezellig even bij Ikea binnenwippen voor een gratis kopje koffie met de Family Kaart en daar heerlijk zitten te beppen. Dan zijn we als Nederlanders pas echt gelukkig, denk ik zo.

Ook de opticiens doen er alles aan om hun klantjes binnen te krijgen. Je hebt het gewoon voor het uitkiezen waar je de tweede bril of soms zelfs je derde (zonne)bril gratis krijgt. De concurrentie is moordend. En wie kent ze niet? De beursbezoekers die met tassenvol lopen te zeulen gevuld met allemaal gratis producten.

Maar wat écht helemaal gratis is, is onze buitenlucht. Gratis en voor niks. Heerlijk! Gelukkig worden we ons steeds meer bewust dat we onze levenswijze moeten veranderen, zodat ook toekomstige generaties kunnen blijven genieten van deze (schone) gratis buitenlucht. Onze levensader.

En wat is het niet heerlijk om een avondje te steppen in die gezonde buitenlucht, gecombineerd met een gratis stepclub. Het lidmaatschap van veel stepclubs in Nederland is gelukkig ook gratis. En zo’n gratis stepclub kan makkelijk, want je hebt namelijk totaal geen kosten. En de stepsport wordt daarmee toegankelijk en laagdrempelig gemaakt voor iedereen. Ook voor hen die een minder dikke portemonnee hebben.

Gratis buitenlucht en een gratis stepclub. Dat moet toch menig Nederlander aanspreken. Da’s dubbelop. Ik zou bijna zeggen kwadratisch. Gezond bewegen, gratis en voor niets. Dat is toch het ultieme voor ons Nederlanders. Daar worden we toch allemaal blij van.  En dat op de step. Oer Hollandser  kan bijna niet. Dus laten we vooral zuinig zijn op onze gratis buitenlucht.

Henk Roelofs, Stepclub Amersfoort

Disclaimer:

Het Team van www.toersteppen.nl is de uitgever van deze website.
Als uitgever besteedt www.toersteppen.nl de grootst mogelijke zorg aan de gegevens en informatie die op deze site te vinden zijn. Desondanks is het mogelijk dat er op de website onjuistheden en/of onvolkomenheden voorkomen. www.toersteppen.nl aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade als gevolg van deze onjuistheden en/of onvolkomenheden, noch voor problemen die worden veroorzaakt door het gebruiken of verspreiden daarvan. Evenmin aanvaarden wij aansprakelijkheid voor geleden verlies of gederfde inkomsten die voortkomt uit het gebruik of verspreiden van de informatie, dan wel voortkomt uit technische gebreken.

Bezoek aan de website, alsmede het gebruik en downloaden van gegevens en informatie geschiedt geheel op risico van de gebruiker. Informatie op websites waarnaar wordt verwezen of gelinkt, wordt slechts incidenteel door ons geanalyseerd. www.toersteppen.nl geeft geen garanties met betrekking tot de inhoud en betrouwbaarheid van deze sites, noch wordt aansprakelijkheid aanvaard voor direct of indirect geleden schade die hieruit voortkomt.